10 věcí, kvůli kterým tloustnete

Desperate large girl biting a weight scale isolated in white
04 Srp 2016

Mnoho lidí ví, proč mají na sobě tolik tuku. Jedí nezdravá jídla a moc se nehýbou. Jsou ale i takoví, kteří trénují a snaží se zlepšit jídelníček, ale stále se tuku nemohou zbavit. Představíme si 10 potenciálních překážek, které vás mohou brzdit v rozvoji.

Krmíte nezdravé bakterie ve střevech

Chutě nejsou jen ve vaší hlavě. Částečný vliv na to má i to, co se děje ve vašem střevě. Potrava kterou jíte v něm vytváří prostředí pro bakterie. Jak dobré, tak špatné.

Když se snažíte změnit jídelníček, tak špatné bakterie vyžadují, aby byly krmeny, což se projevuje jako nutkavé chutě. Jeto to něco jako abstinenční příznaky. Když se však nevzdáte, tak se kolonie špatných bakterií začnou zmenšovat a vy se začnete cítit lépe.

Bojujete s mozkem

Na nutkavých chutích má zásluhu i mozek. Když jíte jídla s vysokým podílem cukru a tuku, tak se snižuje potřeba jíst zdravě.

Tato nezdravá jídla mají velký vliv na centra odměn v mozku. Nutí vás jíst zase nezdravě a na normální jídla nemáte takovou chuť.

Čím více nezdravých jídel jíte, tím méně se aktivují centra odměn a vy musíte zvyšovat dávky, abyste dostali stejnou pozitivní odezvu. Z nezdravého jídla nebudete mít pocit sytosti a za chvíli bude váš mozek vyžadovat další. Když si dáte jeden brambůrek, tak většinou u jednoho neskončíte, ale spíše sníte celé balení.

Pokud bez nezdravého jídla vydržíte nějakou dobu, tak jej váš mozek nebude tolik vyžadovat a chutě na junk food se sníží.

Geny po rodičích

young father with his nine months old som on the bed at home on white background. Father and son wearing headphones

Každý říká, že nebude jako jeho rodiče, ale u většiny se tak stane. Buď se vrátíme ke zvykům, které jsme se naučili v dětství nebo s nimi budeme celý život bojovat.

Pokud jedí vaši rodiče nezdravě, kouří nebo pijí, tak budete potřebovat extra vůli, abyste se nevydali stejnou cestou. Stejné je to s váhou. Pokud jen sedí u televize, tak to budete mít těžší než někdo, jehož rodiče jsou celý život sportovci.

Geny se projevují podle toho, jak žijete. Nad svým zdravím máte kontrolu vy. Pokud budete jíst jako vaši rodiče, tak počítejte s tím, že časem budete mít ty samé problémy jako oni a budete brát ty samé léky jako oni.

Nenabíráte svalovou hmotu

S nabíráním svalové hmoty mohou mít problémy lidé, co se dívají často na váhu. Z počátku totiž ručička může posunout doprava, než začnou hubnout.

Svaly nejsou jen pro kulturisty. Jsou pro každého, kdo chce mít zdravější tělo.

Svaly jsou tkáň, která je metabolicky aktivní a pomůže vám se zbavit tuků. Čím více svalů budete mít, tím více budete moci jíst bez negativních následků.

Lžete sami sobě

Někteří lidé to myslí se změnou jídelníčku vážně, ale jak v obchodě projedou kolem sladkostí, tak si jich do košíku několik přihodí. Proč?

Dokáží si racionalizovat, že si každý den dají jen kousek nebo si je nechají jen jako občasnou odměnu.

Jakmile váš mozek touží po nezdravém jídle, tak si racionalizací můžete vymyslet celou spoustu. Se svými výmluvami se připravujete na neúspěch. Jak při nákupu, tak doma.

Doma mějte vždy po ruce dostatek zdravého jídla a vody, aby vás to nenutilo jíst nezdravě.

Když pojedete nakupovat, tak si udělejte dopředu seznam. Na konec si ještě napište, že nechcete kupovat žádné nezdravé věci. Nakupovat je lepší chodit najezený, protože to člověka tolik neláká přihazovat do košíku věci mimo seznam.

Jste zahlceni informacemi

Man with lots of waste paper

Čtete články, blogy, knihy a studie o jídle? Mluvíte o dietě, ale stále ji odkládáte? Vždy se najde nějaký důvod, proč nic neměnit.

Někteří lidé mají dostatek informací, ale nijak s nimi nenaloží. Částečně to může být i tím, že na dokonalý jídelníček vyžaduje doktorský titul, spoustu času stráveného v kuchyni, pečlivé měření a zapisování každého sousta.

Místo dodržování diety to berte jako vylepšení svého dosavadního jídelníčku. Zamyslete se nad tím, co jíte a jak svoje návyky vylepšit.

Perfektní dieta je k ničemu, když ji nedokážete dodržovat.

Dělejte malé změny. Zvykněte si na ně a další změny udělejte později. Touto nenásilnou formou můžete během několika týdnů či měsíců významných změn, které kdybyste udělali ze dne na den, tak byste pravděpodobně brzy vrátili do svého zaběhnutého koloběhu.

Myslíte si, že jíte správně

Na druhém konci spektra jsou takoví lidé, kteří si bez znalostí vymýšlejí svoje diety. Ty se ji mohou zdát přínosné, ale většinou tomu tak není. Jaké strategie to mohou být?

  • Pití smoothies, protože obsahují ovoce a to je přece zdravé.
  • Jezení cereálního pečiva, protože obsahuje vlákninu.
  • Tousty s centimetrovou vrstvou burákového másla, protože obsahuje protein.
  • Pití piva každý večer, protože obsahuje vitamíny a minerály.
  • Jezení málo přes den, aby se nacpali těsně před spaním, protože bůhvíco.

Lidé si často přečtou pomalu jen nadpis a pouští se do diety. To je sice obdivuhodné, ale neškodilo by věnovat trochu času studiu a vyhodnocování výsledků. Někdy přijdete na to, že dieta je nesmyslná. Pokud držíte dietu, tak je to za nějakým cílem. Pokud se výsledky nedostavují, tak je něco špatně.

Jezení u televize

Fat man eats fast food while watching tv at home

Jezení jídla je příjemnou záležitostí, v televizi pořád něco běží a kombinace obojího je způsobem jak se zbavujete stresu. To se dá pochopit.

Problém je, že když sledujete televizi, tak nevěnujete pozornost množství a kvalitě jídla, které jíte.

Jak to zlepšit

  • Vyměňte jídlo, které jíte u televize, za něco zdravějšího.
  • Omezte čas u televize a volný čas můžete strávit procházkou, přípravou zdravějších jídel nebo třeba s partnerem v posteli.
  • Připravujte si jídla dopředu.
  • Nacvičujte sledování televize bez jezení.

Nemáte žádný řád

Někteří lidé potřebují na všechno plán. Chtějí vědět, co budou jíst na snídani, oběd a večeři každý den v týdnu.

Řád je dobrá věc, ale když to přeženete, tak se může stát, že jej přestanete dodržovat nebo dokonce na zdravé jídlo zanevřete. Každý si musí určit sám, co mu ještě vyhovuje a co mu už leze na nervy.

Pokud například cestujete, tak dodržování jídelního plánu vám udělá ze života peklo. Pokud se nikdy nevíte co si dát k jídlu, tak vám jídelní plán nebo soubor pravidel může pomoci.

Když přijdete na to, kolik organizovanosti potřebujete, tak budete lépe motivovaní jíst zdravě.

Pokud cvičíte a máte hlad, tak se nemusíte cítit špatně, když sníte něco navíc. Jen si dávejte pozor na vysoce kalorická a nezdravá jídla.

Jíte jako ostatní

Honza jí co chce, každý večer chodí na pivo a je hubený. Když to může dělat on, tak já také!

Nevyužívejte zvyků jiných lidí jako výmluvu k tomu, abyste jedli nezdravě! Neznáte jejich metabolismus, nevíte jak tvrdě cvičí a kolik času neprosedí u televize či počítače. Zapojte kritické myšlení a vezměte zodpovědnost do vlastních rukou.

Když zlepšujete svůj jídelníček, tak o tom nepřemýšlejte jako omezení, ale spíše jako o nacházení toho, co vaše tělo potřebuje.

10 věcí, kvůli kterým tloustnete
Ohodnoťte článek
Sdilet

redakce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *