Jak ušetřit peníze za potraviny

Žena nakupuje v obchodě zeleninu
18 Srp 2016

Když jde o jídelní plán, ať už pro zdraví, výkon nebo postavu, tak největšími překážkami bývají čas a peníze. Dieta postavená na biopotravinách bývá drahá, zvláště pro ty, co na ni přecházejí z polotovarů a konvenčních potravin.

Ať máte jídelní plán jakýkoliv, tak se vždy najde způsob jak ušetřit. Díky ušetřeným penězům si budete moci dovolit kvalitnější potraviny.

Proč si sami vařit

Jezení v restauracích s kupování polotovarů je sice pohodlné, ale výrazně to navýší váš rozpočet a většinou nejde o zdravá jídla. Dáme vám několik argumentů, proč si vařit doma.

Doma si uvaříte výživná jídla

V restauraci přesně nevíte, z čeho vám kuchař pokrm připravil. Vypsány jsou většinou jen alergeny a dvě nebo tři hlavní ingredience. U polotovarů musíte luštit, jaké éčka jsou malým písmem vypsány.

Časem zjistíte, že kvalitní čerstvé toho moc nepotřebují, aby jídlo chutnalo dobře. Budete mít nad jídlem větší kontrolu a můžete snadněji dosáhnout svých cílů.

Vaření je uspokojující

Každý zná ten uspokojující pocit, když se mu něco povede. To samé platí i u vaření. Když zkombinujete ingredience tak, že z toho vznikne výborné jídlo, tak vám to zlepší náladu. Ještě větší zadostiučinění budete mít, když budete vařit pro někoho a ten vám jídlo pochválí. Připravený pokrm může také podnítit zajímavou konverzaci.

Pokud chcete přesvědčit přátele, aby začali jíst zdravěji, tak pozvání na vámi připravené jídlo může být dobrým způsobem, jak jim předvést, že jde jíst zdravě a chutně.

Vaření je dobře strávený čas

Nemusíte trávit půl dne u plotny, abyste si uvařili dobré a výživné jídlo. Většina se dá připravit do třiceti minut. Za tu dobu se v restauraci většinou nenajíte, a to nepočítáme čas, kdy se tam musíte dostat.

Ušetříte peníze

Dále v článku si popíšeme jak na potravinách ušetřit. Jedinou investicí je váš čas.

Na čem se dá ušetřit

biopotaviny

Nikdo nechce chodit do obchodu každý den. Je dobré si napsat, co budete jíst několik dní dopředu a podle toho nakupovat. Ze začátku se to může zdát jako plánování navíc, ale z dlouhodobého hlediska ušetříte jak peníze, tak čas. Výhodou navíc je, že nebudete muset improvizovat a odklonit se od svého plánu. Zvažte, zda se vám nevyplatí kupovat věci ve velkých množstvích.

Mražené ovoce a zelenina

Na mraženém ovoci a zelenině ušetříte, hlavně když jsou mimo sezónu. Často budou i v lepší kvalitě, protože čerstvé jsou trhány nezralé, aby vydržely dlouhou cestu. Dobrým příkladem je špenát. Mraženého za stejnou cenu koupíte mnohonásobně více, lépe se skladuje a navíc ušetříte místo.

Porovnávejte ceny

Pokud jsou krůtí prsa levnější než kuřecí, tak za stejnou cenu dostanete více bílkovin v první variantě. V obchodech se malým písmem píše cena za 1 kg, tak ceny můžete snadno porovnávat.

Jídlo v plechovkách a sáčcích

Neplaťte peníze navíc za něco v plechovce, když si to můžete uvařit sami. To platí obecně i pro polotovary. Nikdo po vás ale nechce, abyste si doma dělali vše sami jen proto, že to jde. Například loupaná rajčata v plechovce vyjdou často levněji než čerstvá a ušetří vám čas.

Čerstvé nebo mražené maso

Čerstvé maso bývá často levnější. Na kuřata bývají často akce, tak si můžete nakoupit dopředu, rozbourat a dát do mrazáku.

Čerstvé nebo mražené ryby

Sladkovodní ryby je asi lepší kupovat čerstvé. U slanovodních ryb je tomu spíše naopak. Ryba zmražená ještě na moři může být kvalitnější, než čerstvá ryba dopravená za 48 hodin do ČR a pak prodávaná v obchodech. Některé obchody prodávají jako „čerstvé“ ryby takové, které jsou ve skutečnosti rozmražené.

Éčka do mražených ryb nepatří.

Bio nebio – Za co se vyplatí připlatit?

Nezisková organizace EWG dělá každoročně výzkumy nezávadnosti ovoce a zeleniny. Vydává seznam Nejméně kontaminovaná 15 a Nejvíce kontaminovaná 12. Za bio kvalitu se určitě vyplatí připlatit u zboží z nejvíce kontaminované dvanáctky. Obecně se dá říci, že to, co má tlustou nejedlou slupku, v bio kvalitě kupovat nemusíte.

Enviromental Working Group je skupina, která se zaměřuje poradenství a výzkum zdravotního prostředí.

Kontaminovaná dvanáctka:

  • Jablka
  • Broskve
  • Nektarinky
  • Jahody
  • Hrozny
  • Celer
  • Okurky
  • Špenát
  • Papriky
  • Cherry rajčata
  • Hráškové lusky
  • Brambory

Čistá patnáctka:

  • Avokádo
  • Kukuřice
  • Ananas
  • Zelí
  • Mražený hrášek
  • Cibule
  • Chřest
  • Mango
  • Papaya
  • Kiwi
  • Lilek
  • Grep
  • Meloun cantaloupe
  • Květák
  • Batáty

Jen pro zajímavost: 89% ananasů, 88% mang, 82% kiwi a 80% papayí, které byly testovány neobsahovaly žádné pesticidy.

A například 99% z testovaných jablek obsahovalo rezidua pesticidů. Některé testované vzorky obsahovaly dokonce až 15 pesticidů.

Ze začátku se může plánování nákupů a vaření doma zdát jako zbytečný čas navíc, ale z dlouhodobého hlediska tak ušetříte čas i peníze. Budete mít větší kontrolu nad tím, co jíte a vaše cíle se vám budou plnit snadněji.

Jak ušetřit peníze za potraviny
Ohodnoťte článek
Sdilet

redakce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *