Jak výška ovlivňuje rovnováhu člověka

Man walking and balancing on rope over precipice in mountains at sunset. Concept of business, risk taking, challenge, concentration.
22 Zář 2016

Rovnováha je zvláštní. Je výsledkem složité souhry mnoha mechanismů. Často se záhadně vytrácí, když máme pod sebou větší výšku. Člověk, který bez problémů ustojí na půl metru nad zemí má najednou problémy, když je o několik metrů výše.

Proč je ve výšce těžší udržet rovnováhu

Povrch je stejný, podmínky jsou stejné, ale typický člověk, který bez problémů stojí na zemi, se bude kývat a přehnaně vyrovnávat když se dostane do výšky.

Když výška ovlivňuje rovnováhu, tak její vnímání musí zasahovat do fyzických nebo biofeedbackových mechanismů.

Moderní věda ještě zcela nerozumí všem systémům ovlivňujícím rovnováhu člověka. Výzkumy za poslední desetiletí naznačují, že výška u lidí způsobuje pocity úzkosti, což negativně ovlivňuje efektivitu pohybu a narušuje rovnováhu.

Na žebřících máme potíže ze stejného důvodu, jako když basketbalista hází na koš s menší úspěšností na důležitém turnaji – ztuhneme. Naše úzkost způsobí orientaci našeho soustředění směrem do nitra, což začne narušovat podvědomé zpracovávání úkolů.

Fyziologie a vnímání

Fyziologické procesy od buněčného dýchání po perfektní shyb nejsou plynulé. Nastávají jako série slepých procesů s přehnanými korekcemi, přehnanými korekcemi na přehnané korekce atd.

Když si stoupnete na jednou nohu a podíváte se na chodidlo, tak uvidíte malé svaly na protějších stranách, jak sebou škubou ve snaze stabilizovat pohyb váhy. Pokud se svaly nezatínají v přesný čas a s přesnou intenzitou, tak máte horší rovnováhu.

V období 2007 až 2010 psychologové Stefanucci a Proffitt studovali vztah mezi strachem a vnímáním výšky. Během několika experimentů stáli testovaní lidé na balkónech v různých patrech a měli určit výšku, ve které jsou a velikost kruhových terčů na zemi. Lidé konzistentně přestřelovali jak výšku, tak velikost terče. Největší přestřely vznikaly v nejvyšších patrech.

Když člověk na něčem stojí, tak mu připadá, že je výše, než skutečně je.

Pak přijde panika a jednoduché pohyby začnou být pro nás obtížnější. Co dělat, když si váš mozek myslí, že jste někde ve stratosféře?

Jak předejít ztuhnutí

Snižte své těžiště

Když si dřepnete a opřete se rukou o zem, sednete si, či si lehnete, tak zvýšíte svůj kontakt s povrchem, což zvýší vaši stabilitu.

Nedívejte se dolů

Snížením hlavy přenášíte těžiště lehce dopředu a způsobujete napětí v trapézových svalech. Příliš velké napětí v nesprávných svalech ovlivňuje schopnost dělat plynulé pohyby. Při balancování zapojujte střed těla, nohy a chodidla. Uvolněte ruce, ramena, krk a tvář. Zachovávejte neutrální pozici hlavy tím, že se budete dívat do určitého místa v dálce.

Pohybová sekvence

Každý pohyb vyžaduje sérii individuálních akcí. Když jsou provedeny ve správném pořadí a se správnou intenzitou, tak vám nikdy nebudou připadat riskantní nebo mimo vaši kontrolu.

Když jste na žebříku a chcete udělat krok vzhůru, tak přesuňte většinu váhy na jednu nohu, než tu druhou zvednete. Jakmile bude zase v kontaktu s povrchem, tak přesuňte své těžiště do neutrální polohy.

Hlídejte si dýchání.

Pomalé vydechování při „riskantních“ pohybech, jako je přechytávání nebo krok vzhůru, snižuje riziko, že ztuhnete.

Cviky na trénování rovnováhy

Pokud máte s rovnováhou problémy i na zemi, tak máme pro vás několik cviků na její zlepšení. Procvičíte si jak statickou rovnováhu, tak dynamickou rovnováhu. Cviky vždy dělejte na obě strany, pokud není uvedeno jinak.

Statická rovnováha

  • Postavte se na jednu nohu a druhou nohu přesunujte dopředu, dozadu a do strany.
  • Stůjte na jedné noze a dělejte rukama pohyby do různých směrů.
  • Stůjte na jedné noze a házejte s míč s partnerem.
  • Stoupněte si na jednu nohu po 10s, pak vyskočte do vzduchu a přistaňte na druhé noze. Vydržte 10s a opakujte.
  • Klekněte si, položte ruce před sebe a zdvihněte kolena z podložky. Pomalu zdvihněte jednu ruku do vzduchu a zase ji položte. Opakujte s druhou rukou.
  • Na všech čtyřech zvedněte pomalu zároveň jednu ruku a protilehlou nohu. Chvíli vydržte a pomalu se vraťte na všechny čtyři.
  • Sedněte si s lehce pokrčenými koleny před sebou, rukama se opřete za sebe a zdvihněte trup. (poloha raka) Pomalu natáhněte jednu nohu před sebe a několik sekund vydržte.

Dynamická rovnováha

  • Skate jump – stoupněte si na levou nohu, odrazte se směrem doprava a přistaňte na pravé noze. Jak získáte rovnováhu, tak se z pravé nohy odrazte doleva a přistaňte na noze levé.
  • Skoky z jedné nohy na druhou – stoupněte si na jednu nohu, odrazte se směrem dopředu a přistaňte na druhé noze, stabilizujte se a pokračujte skokem na druhou.
  • Udělejte raka a snažte se dotknout pravou rukou levého chodidla co nejvýše nad zemí.
  • Otočky – vyskočte a otočte se o 90°. Opakujte, než se dostanete do výchozí pozice. Nyní zkuste vyskočit a otočit se o 180°. S pauzami několikrát zopakujte a pak zkuste otočky o 360°.
Jak výška ovlivňuje rovnováhu člověka
Ohodnoťte článek
Sdilet

redakce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *