Nápoje a mýty kolem nich

Nápoje a mýty kolem nich
16 Zář 2015

Výrobci nápojů mají pravděpodobně lehčí práci v lákání nových zákazníků, než výrobci potravin. Stačí použít vágních výrazů spojených s ovocem, zeleninou či bylinou nebo naznačit spojení s přírodou a hned se objeví trh plný žíznivců. V dnešním článku se podíváme na některé nápoje a mýty, které kolem nich kolují.

 

Ovocné a zeleninové šťávy

smoothie greensMiliony lidí po celém světě pijí na snídani pomerančovou šťávu s vírou, že dělají něco dobrého pro své tělo. Jenže jsou na omylu. Vše co dostávají, je trocha vitamínu C, který je bezpochyby přidaný a k tomu si navíc zajišťují jízdenku k cukrovce 2. typu.

Problém je v tom, že džusy v policích supermarketů jsou filtrované a pasterizované. Daly by přirovnat k bílému cukru. Konečný produkt je z velké části ochuzen o přírodní složky, až na ty, které jsou do něj přidány nazpět.

Sklenice džusu obsahuje stejně cukru jako čokoládová tyčinka.

Kdybyste jedli celé ovoce, které obsahuje vlákninu, tak byste přestali po prvním či druhém kousku, protože byste cítili, že máte dost. Ve šťávě dostanete během několika doušků cukru tolik, jako byste snědli několik kusů ovoce. A to bez vlákniny, která by zpomalovala jeho vstřebání do krve.

Ovocné šťávy = Velké množství kalorií. Velké množství cukru. Přibírání tuků. A cukrovka na cestě.

Zeleninové šťávy, ač nejsou taková hrůza jako ty ovocné, mohou obsahovat také hodně cukru. Pokud chcete pít ovocné šťávy, tak je doporučujeme ředit vodou.

 

Balená voda

bottled_waterVětšina lidí pije balenou vodu kvůli pohodlnosti, někteří možná kvůli vlivu na zdraví, nebo jde o kombinaci obou faktorů.

Ano je to pohodlné, ale řekněme si na rovinu:

Pít balenou vodu pro zdraví je blbost.

Některé balené vody pocházejí z horských pramenů, ale více než třetina pochází z běžného vodovodu. Balená voda se však upravuje téměř stejně jako ta kohoutková a obsahuje také velké množství chemických látek.

Voda balená v plastu může obsahovat ftaláty. PET neboli polyetylen tereftalát může do vody uvolňovat ftaláty při nevhodném skladování ve vysokých teplotách. Například když máte láhev v autě na slunci.

Voda z velkých kanystrů a jiných nádob z tvrdých plastů vyrobených z polykarbonátu může obsahovat bisfenol A. Ten představuje zdravotní rizika ve formě rakoviny prsu, prostaty a může snižovat mužské sexuální funkce, protože je podobný estrogenu. Může také negativně ovlivňovat vývoj plodu, batolat a malých dětí.

 

Kohoutková voda

tap waterKohoutková voda je obecně nezávadná, ale kvůli velkému množství (i když malému) chemických látek je lepší ji ještě filtrovat.

Když se podíváme na měkkou a tvrdou vodu, tak měkká má málo minerálů a podle některých je tvrdá je na pití lepší, právě kvůli vyššímu podílu minerálů. Podle některých epidemiologických výzkumů je na místech s tvrdší vodou menší riziko srdečních nemocí. Jak moc se tomu dá věřit, je předmětem k debatě.

Naštěstí filtry nechávají minerály ve vodě a vychytávají jen těžké kovy, chlor, herbicidy, pesticidy a nečistoty.

Můžeme doporučit následující:

  • Nepijte barelovou vodu v kanceláři, pokud je vyroben z polykarbonátu.
  • Vodu si noste ve skle nebo kovu.
  • Plastové láhve nevystavujte vyšším teplotám.
  • Zvažte pití kohoutkové vody, která je pravděpodobně bezpečnější a hlavně levnější.

 

Káva

tris di caffè su fondo legnoKáva obsahuje přes tisíc biologicky aktivních látek a je komplexním nápojem, kterému se možná nedostává takového respektu při vlivu na zdraví člověka, jaký by si zasloužil. Na rozdíl od jiných nápojů jsou tyto pozitivní vlivy podpořeny studiemi.

Například studie ukazují, že může chránit DNA, bojovat proti melanomu, rakovině prsu, dělohy a také snižuje riziko cukrovky 2. typu. Ti co pijí kávu, mají menší pravděpodobnost, že budou mít ucpané cévy.

Pokud však kávy budete pít příliš, tak některé z těchto výhod se vyruší. Stejně jako jinde, tak i u pití kávy se doporučuje střídmost. A samozřejmě nesmíme zapomenout na její stimulující efekt.

 

Zelený čaj

green teaZelený čaj je snad jediným nápojem, který má takové účinky, které jsou v souvislosti s jeho pitím propagovány. Nebo alespoň většinu. Nápoj z vyluhovaných lístků zeleného čaje má pozitivní účinky na téměř každý orgán našeho těla. Chrání srdce, játra, čistí cévy, bojuje proti rakovině cukrovce a navíc pomáhá spalování tuku.

Obsahuje mírné množství kofeinu, ale také další látky jako teobromin, který snižuje krevní tlak, theofylin, který uvolňuje dýchací cesty a lehce stimuluje srdce.

Stimulační efekt zeleného čaje je mírnější než u kávy a na druhou stranu jemně působí proti úzkosti, což se zdá jako ideální kombinace.

Pomáhá spalovat tuky díky katechinu EGCG. Účinná dávka je někde kolem 500 mg, ale šálek běžného čaje obsahuje jen kolem 50 mg. Množství EGCG se liší podle odrůd. Pokud byste chtěli jej používat na hubnutí, tak se prodávají kapsle s vyšším množstvím EGCG a nízkým obsahem kofeinu.

 

Kombucha

kombuchaKombucha je tradiční fermentovaný čaj, který získává na popularitě díky údajným příznivým účinkům na zdraví. Myšlenka s čajovou kombuchou je lákavá. Je to čaj se silnými antioxidačními účinky s přidaným cukrem a symbiotickou kulturou kvasinek a bakterií.

Má v sobě mikroorganismy a probiotika, které by měly stimulovat imunitní systém a zabraňovat rakovině. Bohužel neexistuje příliš důkazů, které by tato tvrzení podporovaly. Obsahuje více antioxidantů než jakýkoliv jiný čaj, ale je pravděpodobně příliš problematický, abychom ho mohli doporučit ke každodennímu pití.

Problém je v tom, že pěstitelé kombuchy nejsou mikrobiologové.

Je pěstována v nesterilním prostředí, kde může dojít ke kontaminaci dalšími mikroorganismy. Pokud se kombucha fermentuje příliš dlouho, tak může její kyselost způsobovat zdravotní problémy. Výsledkem pak může být toxická břečka, která může dráždit žaludek, způsobovat alergické reakce či infekce. Balené nápoje z kombuchy jsou pravděpodobně v pořádku.

Ve zkratce: pro léčivé účinky kombuchy nejsou důkazy, ale byly hlášeny případy zdravotních problémů při jejím požití. Než se objeví další vědecké důkazy, tak doporučujeme konzumovat kombuchu s opatrností.

 

Pivo vs. víno

Pivo je překvapivě výživný nápoj, ale když si představíme typického konzumenta piva s bříškem, tak je těžké si spojit tento nápoj s čímkoliv zdravým.

Červené víno má v rozumném množství pozitivní účinky, ale někteří snobové se jej snaží povýšit na nápoj bohů. A přitom jde jen zkvašené hrozny. Červené víno obsahuje polyfenoly, které údajně chrání srdce. Ty však má pivo také. Jen pocházejí z chmelu a sladu, místo z hroznů.

O červeném víně se říká, že pomáhá zabraňovat krevním sraženinám, ale je pravděpodobné, že za to může spíš alkohol, který je v pivu také.

Co se týká živin, tak zde není jasný vítěz. Pivo má více vitamínu B3, B5, B12, kyseliny listové, křemíku, zatímco víno obsahuje více vápníku, železa, hořčíku, draslíku, zinku a manganu.

Z kalorického hlediska má pivo méně kalorií, protože má méně alkoholu. Pivo se na druhou stranu pije ve větším množství.

Kategorie, kde víno vítězí, jsou blokace estrogenu, snižování krevního cukru. Daly by se zde přidat i případné životaprodlužující účinky resveratrolu, který pivo neobsahuje.

Příjem resveratrolu z vína je pochybný, protože nejen, že byste ho museli k příjmu dostatečného množství vypít soudek, ale samotná živina je navíc špatně absorbovatelná.

Lepší cestou bude si pořídit resveratrol jako suplement.

 

Mléko

Glass Of Milk On A Table On The Field Top ViewMléko je z všech nápojů, které pijeme nejvíce matoucí.

Ve své syrové, nepasterizované formě je to chutný nápoj plný živin. Špatná hygiena a obavy (oprávněné) z bovinní tuberkulózy vedly k uzákonění povinné pasterizace mléka.

Pasterizace bohužel dělá mléko mnohem méně výživné a mnohem více paradoxní.  Pasterizace zabíjí bakterie produkující mléčnou kyselinu, která chrání proti patogenům jako je salmonela.

Paradoxně nejvíce onemocnění salmonelou nastalo z mléka pasterizovaného. Abychom byli féroví, tak je potřeba říci, že procento lidí pijící nepasterované mléko je nepatrné.

Mezi další problémy pasterizace patří ničení aminokyselin lysinu a tyrosinu, což dělá proteinový komplex mléka pro člověka hůře stravitelný.

Pasterizace také ničí kolem 50% vitamínu C a až 89% ostatních vitamínů.

Při pasterizaci také dochází k úbytku vápníku, hořčíku a draslíku. Pak je na řadě ještě ničení enzymů, které lidskému tělu pomáhají při budování svalů.

Výrobci po pasteraci přidávají nazpět vitamin D. Pokud ale nepijete plnotučné mléko nebo nepijete mléko s tučným jídlem, tak se v tuku rozpustný vitamín D ani nevstřebá.

Obecně, co se týká industriálně chovaného dobytka, který není krmen trávou ale kukuřicí a sójou, tak jeho mléko obsahuje méně konjugované kyseliny linolenové (CLA), která by se v mléce normálně nacházela. To je smutné, protože CLA hraje roli v boji proti srdečním onemocněním, obezitě a dokonce i rakovině.

Mléko z velkochovů obsahuje solidní množství bílkovin, i když je ho o něco těžší strávit. Pokud chcete pít mléko, tak lze doporučit spíše čerstvé, ale z důvěryhodného zdroje, s přísnými hygienickými normami.

 

Vývar z kostí

Chicken broth on a spoon, closeupPravděpodobně každá známá kultura vařila ve vodě nejrůznější části zvířat. Vývar se vrací, pravděpodobně díky popularitě palea, jako elixír nového tisíciletí. Má léčit rány, posilovat imunitní systém a kosti.

Problém je, že k těmto tvrzením nejsou žádné vědecké důkazy. A neexistuje jeden druh vývaru. Používáme kosti různých zvířat. Vaříme je různě dlouhou dobu. Někdo přidává tučný morek z kostí, někdo ne. A když k tomu ještě přidáme různé kombinace zeleniny a bylinek, tak máme možností nekonečně.

Nicméně můžeme použít vědecký přístup jak to ověřit. Zaprvé, tvrzení, že kolagen z vývaru se nám dostane do kloubů, je trochu přehnaný, protože horko rozkládá kolagen na jednotlivé aminokyseliny. To samé platí o vitamínech a enzymech, které jsou dlouhým vařením téměř vymýceny.

Starý dobrý vývar se vrací zpět!

Alespoň dvě tvrzení jsou však opodstatněná. Studie publikovaná v roce 2000 udávala, že lidem, kteří jedli kuřecí polévku se ulevilo od příznaků infekce horních cest dýchacích.

Vývar z kostí může mít vliv i na lepší regeneraci po sportovní aktivitě, jak jej propagují například LA Lakers. Vývar vám pomůže doplnit minerály, ale na to vám postačí iontový nápoj nebo sladká šťáva s trochou soli.

To neznamená, že existuje důvod, proč vývar nepít. Jen na vědecké ověření některých tvrzení si budeme muset počkat.

 

Čokoládové mléko

chocolate_milkTen, kdo měl nápad propagovat čokoládové mléko jako nápoj na regeneraci, musí být výrobci mléka opěvován.

Čokoládové mléko je dobrým regeneračním nápojem pro badmintonového hráče, který se lehce orosí, když si zapinká se svou přítelkyní. Pro kohokoliv jiného, kdo při aktivitě aspoň trochu používá svaly, je však nevhodné.

Obsahuje málo proteinu a pokud je cukr to nejlepší, co moderní výživa dokáže nabídnout, tak vědci mohli strávit čas užitečnějším způsobem. V populárních časopisech se to však nedozvíte. Tam se neobtěžují rozlišovat mezi běžnými sportovními nápoji a funkčními nápoji na regeneraci.

Už existuje množství studií, které prokazují, že čokoládové mléko není o nic lepší než standardní sladký nápoj s elektrolyty.

Čokoládové mléko nebylo postaveno proti ničemu, co by obsahovalo protein. Tam by jako drink na regeneraci těžce pohořelo.

Pokud čokoládové mléko mít musíte, tak jej pijte kvůli jeho chuti. Pokud však děláte nějaký sport seriózně, tak radši sáhněte po skutečném proteinovém nápoji.

 

Gatorade

gatoradeNikdy nebylo více povyku a vydělaných peněz v podstatě z ničeho. Pravděpodobně jste viděli množství reklam a někdy jste si koupili láhev, abyste zahnali žízeň a doplnili elektrolyty.

Ano, je pravda, že tělo absorbuje vodu sedmkrát rychleji ve spojení se sacharidy jako je tomu u Gatorade, ale neexistuje důkaz, že by ji bylo schopno udržet.

Můžete si udělat jednoduchý test. Vezmete dvě skupiny lidí a zvážíte je. Jedna skupina vypije Gatorade a ta druhá čistou vodu. Pak je za nějaký čas znovu zvážíte. Pokud budou vážit obě skupiny stejně před i po, tak máte důkaz, že Gatorade nehydratuje lépe než voda.

Test dělat nemusíte, protože už byl proveden a ukázalo se, že Gatorade nesplňuje marketingové sliby.

Pokud budete aktivně cvičit déle než hodinu, tak budete potřebovat doplnit elektrolyty. Můžete do udělat i tak, že si například do pomerančového džusu nasypete ze dva balíčky soli z restaurace.

Pokud děláte nějakou intenzivní aktivitu, kde potřebujete zregenerovat svaly, tak vám Gatorade nepomůže.

Nápoje a mýty kolem nich
Ohodnoťte článek
Sdilet

redakce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *