Není cukr jako cukr: Seznamte se s jednotlivými druhy

Není cukr jako cukr: Seznamte se s jednotlivými druhy
07 Led 2016

V celé řadě potravin je obsažen cukr. Zajímáme-li se alespoň trochu o zdravý životní styl, pak víme, že bychom měli konzumaci cukru omezit, zároveň ale také to, že bez cukru není náš organismus schopen fungovat. Jak to tedy s cukrem je? Jakým druhům bychom se měli vyhnout? Jaká je ta nejškodlivější forma cukru? A čím ji nahradit? Na všechny tyto otázky najdete odpovědi na následujících řádcích.

Cukr je rostlinného původu, tak proč ho nekonzumovat?

Možná jste se už sami zamysleli nad tím, že cukr je přeci rostlinného původu, tak proč je tedy jeho konzumace tak špatná? Odpověď je jednoduchá. V surovém stavu obsahují potraviny nejrůznější vitamíny, minerály a další živiny, které s jejich vstřebáváním pomáhají. Ve chvíli, kdy dochází k procesu rafinace, dochází ke zničení většiny těchto živin a z cukru tak zůstává jen čistá sacharóza. Tu je tělo schopno strávit jen za využití právě oněch zmíněných živin, které ale musí vzít ze svých zásob, protože s cukrem už je nedostane. Takže se naše tělo nejen zbavuje důležitých vitamínů a minerálů, ale navíc také ve zvýšeném množství vylučuje inzulín. Zvýšená hladina inzulínu v krvi vyvolá v těle potřebu začít cukr co nejrychleji pálit, začne se ve velkém uvolňovat energie, která ale působí jen krátkou chvíli a jakmile dojde k vyčerpání cukru, energie opět poklesne. Mozek však touží po přívalu energie i nadále, a tak vyšle chuťovým buňkám signál, že by si opět měly požádat o další dávku cukru. A tak opět dostaneme chuť na sladké a celý proces se donekonečna opakuje.

Druhy cukrů aneb je fruktóza opravdu ideální?

Je všeobecně známo, že cukr představuje základní zdroj energie pro náš organismus. Ovlivňuje činnost mozku, působí proti únavě, v přiměřeném množství dokonce snižuje pocit úzkosti. Je proto velmi důležité tělu dodávat tuto potravinovou skupinu, ovšem s ohledem na jednotlivé druhy. Pojďme si je tedy představit

Jednoduché cukry

Jednoduché cukry představují rychlý zdroj energie, kterou když nevyužijeme, tak je uložena jako tuk. Obecně platí, že těmto druhům cukrů bychom se měli vyhnout, jelikož představují takzvané prázdné kalorie, značně zvyšují hladinu cukru v krvi a přetěžují tak slinivku a játra. Jejich rychlé spalování však negativně ovlivňuje i centrální nervovou soustavu, stav kostí a kloubů a způsobuje kazivost zubů. Spotřeba jednoduchých cukrů by u dospělého člověka neměla přesáhnout 10 kilogramů ročně. Mezi jednoduché cukry patří:

  • Sacharóza, která je nejčastěji získávána z cukrové řepy nebo třtiny a na trhu ji tak nalezneme jako řepný či třtinový cukr, tedy nejběžnější sladidlo. Je tvořena glukózou a fruktózou a kromě toho, že způsobuje kazivost zubů, také ovlivňuje chuť k jídlu.
  • Glukóza, tedy jedna ze složek sacharózy, je častěji známa jako hroznový cukr, a také jako zdravější varianta „klasického cukru“. V přirozené formě v ovoci či některých cibulovinách je tělu prospěšná, jelikož je hlavním zdrojem buněčné energie, ovšem chemické zpracování je stejně jako u sacharózy nevhodné.
  • Fruktóza je druhou složkou sacharózy a standardně se setkáváme s jejím označením jako ovocný cukr. Nalezneme ji v ovocných a rostlinných šťávách a v medu. Má nízký glykemický index, ale opět platí, že nejvhodnější je v surovém stavu a přijímána s mírou. Nadměrná konzumace fruktózy totiž může způsobovat zažívací problémy či podráždění tračníku.
  • Laktóza neboli mléčný cukr, se nachází v mléce všech savců. Je to nejméně sladká varianta cukru, která se postará o vaše dlouhodobější zasycení a neukládá se v podobě tuků. Mnoho lidí však trpí tzv. laktózovou intolerancí. Jejich tělo neprodukuje enzym, který laktózu ve střevech štěpí, což způsobuje zažívací potíže.
  • Zajímavým a poměrně opomíjeným druhem jednoduchého cukru je maltóza, neboli sladový cukr, který se nachází v obilných klíčcích a představuje tu nejzdravější variantu mezi jednoduchými cukry.

Složené cukry

Složené cukry,  jak už jejich název napovídá, jsou tvořeny složitějšími molekulami, které se taky složitěji a delší dobu tráví, tudíž nedochází k prudkému zvýšení hladiny inzulinu a nejsou přetěžována játra ani slinivka. Složené cukry najdeme především v obilovinách, luštěninách, bramborách, rýži, ovoci, ořeších či máku. Mezi nejčastější stoupence složených cukrů patří:

  • vláknina (ano, i vláknina je cukr!), která představuje nestravitelné části rostlinné potravy, jež se starají o správný průchod potravy skrz střeva, a zároveň na sebe váže toxické látky.
  • celulóza, jež se nachází v buněčných stěnách rostlin a hraje důležitou roli při trávení
  • škrob, který je sice cukrem, ale není sladký

Nahradit cukr umělými sladidly?

Z výše uvedeného výčtu vyplývá, že když cukr, tak jedině složený. Mnoho lidí, kteří se seznámili s negativními účinky cukru, se snaží hledat náhradu. A mnohdy sahají po umělých sladidlech, po kterých mimochodem velmi často sahají i výrobci potravin označených jako ty se sníženou energetickou hodnotou. Je to tedy vhodná varianta? V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ! Chemická sladidla sice neobsahují kalorie, kvůli čemuž je vyhledávají především ženy při dietách, ale jelikož neobsahují téměř žádnou energii a tělo tak nedostane signál o nasycenosti, dojde k velkému nárůstu inzulinu v krvi a okamžitě vyvolávají chuť na sladké.

Mezi nejčastější umělá sladidla patří aspartam a sacharin, přičemž podle některých studií, jejichž autoři prováděli pokusy s aspartamem na myších, byl kromě výkyvů nálad potvrzen i vznik rakoviny způsobený konzumací aspartamu.

Alternativy cukru?

Otázka, která nyní vyvstává, je tedy ta, čím vlastně sladit? V poslední době se velmi často mluví o obilném sladu jakožto vhodné alternativě cukru. Ten je nejčastěji vyráběn z pšenice, ječmene, rýže či kukuřice, má podobnou konzistenci jako med, avšak nižší sladivost a díky svému složení se štěpí postupně a dodává tak postupně i energii. Díky tomu, že má nízký glykemický index, ho mohou užívat i lidé s diagnostikovanou cukrovkou nebo lidé, kteří chtějí zhubnout.

Další možností náhrady cukru je pak mexický sirup z agáve, který je velmi podobný javorovému sirupu, má vysokou sladivost a nízký glykemický index. Obsahuje především fruktózu, proto ho tělo velmi dobře tráví, podporuje také metabolické funkce a stará se i o čištění krve.

A místo cukru můžete použít také již zmíněný javorový sirup, získávaný z mízy javoru. Kromě sacharózy, glukózy a fruktózy obsahuje také řadu vitamínů a minerálů, aminokyselin, organických kyselin a dalších účinných látek, které se pozitivně podepisují na detoxikaci organismu.

Ať už se na základě tohoto článku rozhodnete ohledně hodnocení a výběru cukrů jakkoli, vždy pamatujte na to, že nejzdravější je v přírodní formě a že rozhodně nejde žít život bez cukru.

Není cukr jako cukr: Seznamte se s jednotlivými druhy
Ohodnoťte článek
Sdilet

redakce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *