Počítat či nepočítat kalorie?

Počítat či nepočítat kalorie?
30 Zář 2015

Počítání kalorií může být pro některé dobrým způsobem jak se zbavit tuků, nabrat svaly nebo si jak zjistit nedostatky ve stravě. Například soutěžní bodybuildeři dokáží manipulovat s kaloriemi tak, aby dosáhli specifického vzhledu pro určitou soutěž. Dlouhodobé pečlivé počítání se jim vyplácí. U některých lidí však tato snaha nepřináší kýžené výsledky. Zadají svou váhu do vzorečku či online kalkulátoru a sledují svůj kalorický příjem. Výsledky jsou většinou minimální nebo žádné.  Jak to, že to u někoho funguje a druhého ne? Praxe ukázala, že někteří lidé dosáhnou lepších výsledků, když si kalorie počítat nebudou. Na příkladech si ukážeme, pro koho má počítání smysl a kdo tím nemusí ztrácet čas.

Pro koho je počítání vhodné

 

Hubeňouři, kteří chtějí nabrat svaly

Ti, kteří se marně snaží přibrat, by mohli mít z počítání kalorií prospěch. A to ze dvou důvodů:

  1. Přirozeně hubení lidé často nepociťují hlad. Jsou typy lidí, kteří dokáží zapomenout, že se mají najíst, nebo když se dostanou k jídlu, tak jedí příliš málo. Pokud patříte do této kategorie a chcete přibrat, ale nemáte chuť k jídlu, tak je pro vás počítání kalorií nutností.
  2. Hubení lidé často netuší, že nejedí dostatečně. Může se jim zdát, že jedí hodně, ale čísla často říkají něco jiného. Proto nemohou spoléhat jen na svůj instinkt. Když si budou po několik týdnů počítat svůj kalorický příjem a podívají se, o kolik více by měli jíst, aby přibrali, tak to bývá pro některé šokující. Jakmile se naučí jíst pořádné porce, tak mohou jídelní deník odložit. První je ale potřeba si zvýšený příjem natrénovat. Pro tyto lidi je to dovednost, na které musí pracovat.

Je třeba počítat s tím, že jakmile naberete nějaké svaly, tak budete potřebovat zase upravit kalorický příjem, abyste si je udrželi. Větší tělo vyžaduje více energie, zvláště pokud posilujete. Takže jakmile půjde ručička váhy nahoru, bude potřeba přepočítat svůj příjem nebo prostě jíst více a sledovat výsledky. Nemusí to být přesné, ale nejde se spoléhat jen na intuici, protože když nemáte hlad, tak prostě nefunguje. Počítejte, měřte, jezte. Když se nedostavují výsledky, tak je potřeba přepočítat, přeměřit a jíst víc. Je to potřeba natrénovat.

fitness-exercise

Když máte určitý estetický cíl

Větší ramena, svalnatější nohy, širší hrudník. Pokud jste si stanovili podobné cíle a výsledky se nedostavují, i když tyto partie posilujete, tak problém může být v tom, že:

  • Máte nedostatečný příjem kalorií
  • Chybí vám správné kalorie a makroživiny
  • Máte nedostatek správných kalorií v době kolem tréninku

Je snadnější budovat svaly, pokud vašemu tréninku odpovídá i jídelníček. I nehubení lidé mívají problémy s dosahováním estetických cílů, protože málo jedí. Je potřeba zjistit, jaký máte příjem a poté určit, kolik kalorií opravdu potřebujete, k tomu abyste nabírali svalovou hmotu. Pokud jíte dostatečně, tak je dobré se podívat na složení jídelníčku a na časování živin. Například váš růst může brzdit to, že jíte málo sacharidů v době kolem tréningu.

Pokud trénujete pravidelně, tak potřebujete mnohem více kalorií než necvičící člověk se sedavým zaměstnáním.

Pokud dodržujete nějakou paleo dietu na hubnutí, která je určena pro průměrného obézního Američana, tak se nemůžete divit, že nerostete. Nejste průměrní a vaše cíle také ne!

Počítání kalorií může být často prospěšné i pro prevenci proti přejídání. Když máte za cíl nabrat svaly, tak se může přihodit, že se nadchnete a začnete jíst příliš moc. Příjem kalorií má svůj limit, i když chcete nabrat hmotu. Když to přeženete, tak můžete opět nabrat tuk. Není potřeba si vést jídelní deník neustále, ale jednou za čas je dobré si zkontrolovat, že se pohybujete v určitých mezích.

U koho počítání nemá smysl

obese fit

Průměrně obézní lidé

Pokud jste trochu obézní a vašim cílem je zhubnout nebo se „dostat do formy“, tak si kalorie počítat nemusíte. Jestli chcete být ve formě dlouhodobě, tak byste se měli zaměřit na zvýšení metabolismu (vaše tělo bude spotřebovávat více a více energie) a ne na snižování kalorického příjmu (což vyžaduje jíst méně).

Problém s počítáním kalorií v tomto případě je, že snížený příjem často vede ke zpomalení metabolismu a dalšímu snižování kalorického příjmu. Vaše tělo se na nižší příjem adaptuje a následně bude spotřebovávat méně energie.

Pokud chodíte do fitka se zpomaleným metabolismem, tak se tam většinou ani netěšíte, protože nemáte energii na cvičení. Pokud budete jíst pořádně, tak vás to bude více bavit a budete se rychleji zlepšovat. Ne že by počítání kalorií nemělo svůj význam, ale v tomto případě může jít o spíše o překážku, která vás může odradit. Je lepší se zaměřit na kvalitu jídla, které vás udrží syté a plné energie. Pokud jíte pravidelně průmyslově zpracovaná jídla, tak nedokážete určit, jestli máte skutečně hlad, nebo máte jen chuť na další nezdravé jídlo. Zlepšením jídelníčku dostanete do těla cennější živiny a nebudete mít chutě se cpát junk foodem.

Kvalitní jídlo přispívá k autoregulaci.

Jen samotné počítání kalorií za účelem jíst méně, bez ohledu na kvalitu, dělá hubnutí ještě těžší. Místo omezování porcí nezdravých jídel se zaměřte na přechod ke kvalitní stravě a uvidíte, že tělo vám samo řekne, kdy jste plní a kdy máte hlad.

Ti, co potřebují změnit jídelníček

Mnoho lidí nadšeně začne s počítáním kalorií. Ráno začnou jíst podle plánu a ono to funguje. Ale jen to té doby než přijde večer, kdy snědí, na co přijdou. Tyto chutě postupně předčí touhu po splnění kalorického plánu.

Nikdo nechce měřit a zapisovat si své nezdary.

Když se to opakuje, tak si začnou zapisovat méně a méně. Často to není problém čísel, ale živin, které přijímají. Z dlouhodobého hlediska každá dieta, která dovoluje určitou porci nezdravého jídla, selže. Jídlo, které zasytí a dodá energii, předchází následnému přejídání. Jídla plná kombinace cukru, tuku a soli způsobují neukojitelnou chuť po další porci bez základních nutričních hodnot. Příkladem může být americká obézní populace, která však trpí podvýživou.

Když pouze chcete plnit kalorické plány bez ohledu na kvalitu, tak buďte připraveni na to, že vás chutě přemůžou. Silnou vůli můžete praktikovat jen po určitou dobu. Nakonec vám dojde a s ní i polovina ledničky.

par dieta

Ti, co počítají příliš dlouho

Dlouhodobé počítání kalorií bez viditelných výsledků je spíše příkladem obsesivně kompulsivní poruchy, než čehokoliv jiného. Lidé, kteří to praktikují, by měli důvěřovat své schopnosti odhadnout správnou velikost porcí a jíst, tak aby byli spokojeni. Pokud mají strach, že to nejsou schopni zvládnout, tak by měli uvažovat o návštěvě psychiatra.

Pokud si sebou neustále nosíte váhu a odměrku, tak to budete dělat po zbytek svého života? Budete jíst jen doma, nebo jíst jen pokud si vše zvážíte? To jsou věci, které dělají profesionální bodybuildeři, aby mohli vyhrávat soutěže. Pokud toto obsesivní chování není vidět na vašem těle, tak to prostě nefunguje. Když to vezmeme z druhé strany, tak pokud analyzujete každé sousto, které pozřete, tak by vaše tělo mělo vypadat úžasně. Pokud vypadáte průměrně, tak se vám tato investice nevyplácí.

Lidé, kteří si počítají kalorie, by měli být bez problémů schopni přestat.

Pokud se bojíte, tak je to signál k tomu, abyste přestali. Každý, kdo má problémy s obsesivním chováním, by měl zvážit, jestli se do počítání kalorií vůbec pouštět. První je potřeba změnit své myšlení.

Kde je hranice mezi obsesivním chováním a dietním plánem? Když to narušuje váš normální život. Počítání kalorií by nemělo zabírat více času a energie než samotné jezení.

Počítání kalorií bez viditelných výsledků znamená několik věcí:

Za prvé, je s vaším tělem něco v nepořádku a vy to pravděpodobně nevidíte, protože jste zaměřeni jen na počítání kalorií. Asi budete muset navštívit doktora a nechat si udělat krevní testy, abyste se ujistili, že vám správně fungují hormony.

Za druhé, byste se měli naučit jak jíst a získat na svůj život nadhled. Pokud trávíte tolik času něčím, co vám nepřináší výsledky, tak tento čas věnujte příjemnější aktivitě. Jíst bychom měli i pro potěšení a ne jen, abychom vyplnili kolonku v jídelním deníku.

Konzumujte kalorie ze zdrojů, které z vás nebudou dělat své otroky s potřebou jíst každou hodinu.

Vraťte se zpět k základům. Neustálé počítání je signálem, že jste zapomněli, co je to mít hlad a pocit sytosti.  Vybírejte si jídla, která vás uspokojí po celý den a ne jen prvních deset minut.

calories

Počítat či nikoliv?

Pokud máte určitý cíl, kterého chcete dosáhnout, tak počítání kalorií může být pro vás přínosem. Když víte, kolik kalorií přijímáte, tak můžete vyladit svůj příjem k podpoře svých cílů. Počítání kalorií nemusí znamenat, že budete jíst méně. Ti, kteří je počítají za účelem nabrání hmoty, jsou úspěšnější než ti, kteří se snaží zhubnout.

Pokud máte jen obecné cíle jako zhubnout 10 kilo nebo dostat se do formy, tak je v první řadě potřeba se zaměřit na kvalitu jídla.

Nakonec nezapomeňte na to, že při počítání kalorií jde o odhady.

Nikdy nespočítáte svůj příjem přesně. Při označování potravin výrobci jsou dovoleny odchylky a kalorické kalkulačky vám dají jen přibližné odhady. Pokud si děláte starosti s tím, kolik kalorií zůstalo přilepených v mixéru, tak se uklidněte a neřešte to.

Když budete dělat stejnou aktivitu každý den, tak tělo pokaždé spálí jiný počet kalorií. Takže jídelním deníkem nemusíte být úplně posedlí. Počítání kalorií je jen nástroj. Využívejte jej, když je potřeba.

Počítat či nepočítat kalorie?
Ohodnoťte článek
Sdilet

redakce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *