Šťáva z červené řepy – nový pomocník sportovců?

Šťáva z červené řepy – nový pomocník sportovců?
17 Bře 2016

Mezi sportovci je poslední dobou hitem šťáva z červené řepy. Její účinky na posilování imunity a pročišťování organismu jsou známé. Může však pomoci zlepšit sportovní výkony?

Proč je tak populární?

Důvodem je vysoký obsah dusičnanů (nitrátů). Tělo jej přeměňuje na nitrity a posléze na NO – oxid dusnatý. NO způsobuje rozšíření cév, jimiž pak může proudit více krve. Zároveň se zdá, že zvyšuje efektivitu buněčných mitochondrií, které spotřebovávají méně kyslíku.

Zajímavost: Když byla olympiáda v Londýně, tak v okruhu 10 kilometrů téměř nebylo možné řepnou šťávu sehnat.

V současnosti jsou nitráty a nitrity považovány za potencionálně nebezpečné. Panuje obava z toho, že se v kombinaci s proteiny mohou tvořit nitrosaminy, jež jsou rakovinotvorné. Proto zdravotnické organizace doporučují omezovat konzumaci uzenin s dusitanovými solemi.

Červená řepa sice obsahuje dusičnany, ale nemá v sobě žádné proteiny k tvorbě nitrosaminů. Hodně dusičnanů obsahuje například i špenát, mangold nebo celer.

Jak to funguje – dvojitý koloběh

Pozřená šťáva je vstřebána tenkým střevem do krevního oběhu. Ačkoliv je většina nitrátů  vyloučena močí, tak až 25% je koncentrováno ve slinných žlázách a pak vylučováno slinami do úst, kde je bakterie přemění na nitrity. Ty se pak v žaludku přeměňují na NO – oxid dusnatý, který způsobuje rozšíření cév, zlepšení funkce nervové soustavy atd.

Který z mechanizmů přispívá ke zvýšení sportovního výkonu, není úplně jasné. Pravděpodobně to bude ale souhra několika z nich.

Vliv na sportovní výkon

Při testech docházelo k největšímu výskytu nitritů v krvi mezi 2. a 3. hodinou po požití. Do stavu před požitím se hladina dostala o 12 hodin později.

Když byly z řepné šťávy nitráty odstraněny, tak k nárůstům výkonů nedocházelo. Z toho vyplývá, že za nárůst výkonu mohou převážně nitráty. Je však možné, že samotné nebudou fungovat tak dobře, jako ve spojení s dalšími látkami v řepné šťávě.

Jako optimální množství se jeví 600ml řepné šťávy, pozřené 2,5 hodiny před výkonem.

Nejlepší výsledky byly u činností, které trvají do 30 minut. U déletrvajících aktivit nebyl nárůst tak významný. Tyto testy však byly prováděny na dobře trénovaných cyklistech, kteří jeli 50 mil na čas. U elitních sportovců lze předpokládat, že mají vytrénovaný krevní oběh i lepší účinnost mitochondrií v buňkách, takže vliv řepné šťávy nebude tak velký. Za zkoušku to každopádně stojí.

Šťáva z řepy bude mít větší účinky na méně trénované jedince.

V některých studiích, když byla jednorázově podána řepná šťáva, tak k měřitelnému zlepšení sportovní výkonnosti nedošlo. U jiných, kde docházelo k několikadennímu podávání řepné šťávy, byl nárůst výkonnosti již patrný.

cervena_repa

Co červená řepa obsahuje

  • Minerální látky – sodík, draslík, hořčík, vápník. Ze stopových prvků je nejvýznamnější mangan.
  • Vitamíny – řepa jich obsahuje relativně málo. Nejvíce obsahuje kyselinu listovou, vitamín C, provitamín A a další vitamíny ze skupiny B.
  • Chlor – čistí játra, ledviny
  • Anthokyany – barviva červenofialové barvy, které najdeme například i červeném zelí, nebo borůvkách. Podporují tvorbu inzulinu. Betakyanin se používá jako potravinářské barvivo E162. Toto barvivo zabarvuje moč a stolici dočervena, tak se nelekněte.
  • Oxaláty – soli kyseliny šťavelové. Lidé s historií močových kamenů by se měli červené řepě raději vyhýbat.
  • Sacharóza – řepa jí obsahuje relativně dost sacharózy (7g na 100g řepy). Diabetikům se doporučují menší dávky.

Davkování

Pokud na šťávu z červené řepy nejste zvyklí, tak ji začínejte konzumovat v malých  množstvích (např. půl deci) a dávky pomalu zvyšujte. Při požití většího množství najednou by se vám mohlo udělat nevolno nebo by se vám mohla točit hlava. Přičítá se to reakci jater.

Pro zvýšení sportovního výkonu se jako optimální jeví 600ml 2,5 hodiny před aktivitou. Pro lepší tvorbu krve se doporučuje míchat se šťávou z karotky.

Závěr

Pokud budete chtít vylepšit svoje sportovní výkony před soutěží, tak začněte s pitím řepné šťávy minimálně týden předem. Pokud na ni nejste zvyklí, tak doporučujeme začínat s malým množství a postupně zvyšovat až na 0,6l za den. Pokud sportujete na nejvyšší úrovni, tak velké zlepšení nečekejte. To je patrnější u běžných sportovců.

  • Největší přínos má pro krátkodobé výkony do 30 minut.
  • Může být dobrou alternativou k NO suplementům.
  • Ústní voda nebo žvýkačky zabraňují přeměnu nitrátů na nitrity.
  • K nárůstu NO v krvi dochází 2-3 hodiny po požití.
  • Koncentrovaná šťáva může zabraňovat nežádoucím zažívacím potížím a nemusíte jí pít tolik.
Šťáva z červené řepy – nový pomocník sportovců?
5 (100%) 1 hlasů
Sdilet

redakce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *