Úvod do Whole 30

Úvod do Whole 30
04 Úno 2016

Whole 30 je měsíční očistný program podle úspěšné knihy Jídlo na prvním místě. Jde o celkovou změnu životního stylu vedoucí ke zdravějšímu a spokojenějšímu způsobu života. Pomůže vám zbavit se zlozvyků a neukojitelné chuti na nezdravé potraviny.

Tento program je velmi podobný Paleo dietě, jehož cílem je eliminovat potraviny, které narušují naši hormonální rovnováhu a poškozují naše střeva. Pokud máte nějaké zdravotní problémy, tak díky němu můžete objevit, co vše můžete kvalitní stravou zlepšit.

Nejedná se o žádnou redukční dietu. Jíst můžete podle chuti bez počítání kalorií a stoupání na váhu. Jezením zdravých potravin by se tělo mělo samo naučit říci, že máte dost. Dlouhodobý efekt by se měl pozitivně projevit i na vaší postavě.

Tento program sice doporučuje i cvičení, ale pozitivní změny byste měli pocítit i bez něj. Když však budete cvičit, tak bude fungovat rychleji.

Co jíst?

whole_30

Funguje tak, že na 30 dní v potravě vynecháte cukr, obiloviny, luštěniny a mléčné výrobky. Co můžete jíst? Vše kromě výše zmíněného: maso, vejce, zdravé tuky, ořechy, ovoce a zeleninu. Po 30 dnech můžete zkoušet některé potraviny do svého jídelníčku vracet a pozorovat, jestli na vás mají negativní vliv.

Zdravější jídelníček s důrazem na biokvalitu pomáhá zmírňovat nebo úplně eliminovat některé nemoci jako jsou alergie, cukrovka, systémový zánět a mnoho dalších. Budete se také cítit méně unavení, budete lépe spát, budete mít přes den více energie.

Lidé většinu diet přestanou držet proto, že slibují, jak je to jednoduché. To Whole 30 netvrdí. Dává ale třicetidenní držení programu do takových souvislostí, že jej budete chtít držet po celou dobu.

Náš jídelníček se mění rychleji, než se mu naše tělo může geneticky přizpůsobit.

Důvodem pro omezení některých potravin je, že jsou v lidském jídelníčku relativně nové a naše tělo se jim ještě nedokázalo přizpůsobit.

  • Vědci se shodují, že cukry přidávané do jídel jsou příčinou obezity a kardiovaskulárních nemocí.
  • Rafinované a přidané cukry jsou příčinou systémového zánětu v těle.
  • Mnoho lidí nedokáže trávit mléčný cukr.
  • Až 40% lidí má genetické predispozice k citlivosti na lepek.

Jsou nějaká negativa?

Luštěniny a jogurt jsou důležité pro střevní kulturu. Jejich dlouhodobé vynechání z potravy může způsobovat problémy. Třicetidenní vynechání by nemělo způsobovat problémy. Po měsíci je navic můžete zkusit zařadit zpět do jídelníčku.

Whole 30 nabádá k tomu, abyste si jídelníček upravili dle svých potřeb.

Tento plán nemusí během 30 dní začít fungovat na 100%. Tělo někdy potřebuje delší čas na to, aby se naučilo používat jako palivo tuky. Někdo potřebuje delší čas, aby se zbavil chutí na sladké či nezdravé jídla. Některé nemoci jako cukrovka, chronické bolesti či migrény také nejdou vyléčit jen jedním měsícem zdravého stravování. Řešením je si plán prodloužit.

Cena potravin přijde na mysl hned, jak knihu začnete číst. Jsou doporučovány potraviny v bio kvalitě. Jedná se však jen o doporučení. Pokud si nemůžete dovolit 3x dražší biomaso, tak si jej nekupujte. Nemusíte se kvůli tomu programu vyhýbat.

Co se stane po měsíci?

Po 30 dnech můžete vracet některé potraviny postupně zpět do jídelníčku a pozorovat jaké mají na vás účinky. Nemusíte však končit po 30 dnech. Tohoto programu se můžete držet, jak dlouho chcete.

Pokud začnete cítit, že se vaše stravovací zlozvyky vrací zpět, tak se můžete k Whole30 vrátit a držet jej třeba jen týden a udělat si svoje Whole7. Navíc to bude podstatně jednodušší než při prvním pokusu.

Ať jsou vaše cíle jakékoliv, tento program určitě stojí za vyzkoušení.

Budete se cítit lépe, díky menším výkyvům krevního cukru nebudete pociťovat hlad každé 2 hodiny a výkyvy nálad, zvýšíte si imunitu a snížíte příznaky alergií, artritidy a dalších nemocí.

Úvod do Whole 30
4 (80%) 1 hlasů
Sdilet

redakce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *