Vliv sexu na sportovní výkonnost

Vliv sexu na sportovní výkonnost
07 Říj 2015

Sexuální zdrženlivost před sportovním výkonem má dlouhou historii. Problém je v tom, že zdrženlivost obírá o radost ze života, a v mnoha směrech může být kontraproduktivní.

Mezi tréninkem a zotavováním je křehká rovnováha. Trénujete, abyste stimulovali tělo a přinutili ho adaptovat se. Tělo produkuje anabolické hormony, které účinkují proti katabolickým hormonům vyplaveným při tréninku. Proto pijeme proteinové nápoje, trávíme čas v sauně, chodíme na masáže a snažíme se o kvalitní spánek.

Hádejte, co rychle dostane tělo do relaxovaného stavu, rychle potlačí stresové hormony a zaplaví tělo hojícími hormony jako je oxytocin? Ano, je to orgasmus.

Orgasmus

Podíváme se, jak orgasmus funguje v kontextu se sexem. První je vzrušující fáze, která narůstá. Ta nastává ještě před prvním fyzický dotykem. Zdá se, že tato fáze očekávání je spojena s produkcí určitých stresových hormonů (katecholaminy a kortizol) spolu s aktivací dopaminových drah v mozku. Podle některých studií zvyšuje i hladinu testosteronu.

Při přechodu k sexuální aktivitě se probíhá v mozku nejvíce změn. S fyzickým kontaktem se zvyšuje hladina oxytocinu, který má mnoho pozitivních účinků. Je zapojen do pocitů sbližování a souznění. Je spojován s nižšími hladinou stresových hormonů.

S příchodem orgasmu dochází v mozku k dalším změnám a dvěma významným hormonálním odezvám. Hladina oxytocinu dosáhne vrcholu a po orgasmu rychle upadá, pokud nedochází k dalšímu fyzickému kontaktu (mazlení). Dalším vyplaveným hormonem je prolaktin. Jeho hladina se po orgasmu rychle zvýší jak u žen, tak u mužů. U mužů je množství prolaktinu větší a mají zvýšenou hladinu po delší dobu.

V současnosti panuje shoda, že prolaktin je zodpovědný za refrakterní dobu, která po orgasmu nastává. Ta zahrnuje ztrátu erekce, sníženou sexuální touhu a nejznámější projev – ospalost.

par v posteli

Je sex vhodný pro ženy před sportovním výkonem?

Ženy trpí refrakterním obdobím mnohem méně než muži a proto mají schopnost dosahovat mnohonásobných orgasmů. Pokud u nich nastává, tak netrvá dlouho. Vše je regulováno prolaktinem.

U žen dochází po orgasmu k několika zajímavým změnám. Podle studií dochází v mozku ke zvýšené aktivitě v centrech spojených s uvolněním, dotykem, odměnou, pamětí a vnímáním bolesti.

Orgasmus u žen zřejmě způsobuje tlumení bolesti a tento stav může trvat až několik hodin po něm. Spolu s tím přichází snížené pocity úzkosti a utlumené části mozku spojené se strachem a to, co vědci popisují jako „stavu podobný transu“.

To zní jako optimální stav mysli. Může orgasmus u žen tedy zvyšovat sportovní výkon? Výzkumy ještě nejsou tak daleko, ale zdá se, že tomu tak bude.

Muže budeme muset zklamat, protože nikdo mužský mozek při orgasmu nestudoval. Zdá se však, že snížené stavy úzkosti, strachu a bolesti budou specifické jen pro ženy.

Jak je to s masturbací

Mezi sexem a masturbací jsou rozdíly. Při masturbaci se uvolňuje méně „mazlícího“ hormonu oxytocinu. Masturbace je méně stimulující než sex a návaly prolaktinu jsou proto menší.

americky fotbal

Příliš mnoho orgasmů?

Jak je to s častými orgasmy? Mají nějaké nevýhody ve vztahu ke sportu a zdraví?

Tady se zaměříme na dvě oblasti.

Jedna je používání erotických podnětů. Ty u mužů zvyšují testosteron. Sledování erotických scén před sportem může zvýšit sílu a výkonnost.

Erotické podněty u mužů zvyšují hladinu testosteronu.

Druhou oblastí je sexuální abstinence. Zatímco erotická stimulace a očekávání sexuálního styku může zvyšovat hladinu testosteronu, tak po vyvrcholení hladina testosteronu krátkodobě klesá. To není tak překvapující, protože je známo, že vysoká hladina prolaktinu potlačuje testosteron.

Podle jedné malé studie abstinence zvyšovala klidový testosteron a zvyšovala jeho hladinu při očekávání sexuálního aktu. Po orgasmu se hladina nesnižovala, ale když byl další orgasmus oddalován po 7 dní, tak jeho hladina stoupala.

Jiné studie měly odlišné výsledky. Podle některých zvýšená sexuální aktivita zvyšovala hladinu testosteronu a u dalších byla hladina snížena nebo zůstávala nezměněna. U hormonů je to však běžné. Liší se člověk od člověka a podle toho kdy a jak byly hladiny měřeny.

Sex a sportovní výkony

V roce 2000 vyšel článek v Clinical Journal Of Sports Medicine, který shrnoval výsledky lépe než novější studie. V podstatě nebylo zaznamenáno snížení sportovní výkonnosti spojené se sexem. Studie nicméně sledovaly vliv sexu 8-12 hodin před sportovním výkonem.

Studie také nezkoumaly intenzitu a délku sexuální aktivity. Pokud budete mít dvouhodinový sex s několika orgasmy před zápasem či soutěží, tak to může představovat problém.

Vliv sexu je však velmi individuální. Když je například atlet před soutěží velmi nervózní, tak sex může přinést uvolnění a čistou mysl. Každý bude muset vyzkoušet, co mu vyhovuje. A pro většinu lidí bude takové experimentování příjemnou záležitostí.

spici par

Odpočinek a regenerace

Co se týká odpočinku a regenerace, tak sex je dobrým pomocníkem. Orgasmus je nejvíce uvolňující aktivitou na světě. Nepotřebujeme vědu na to, abychom věděli, jak uspokojující může sexuální uvolnění být, ale vědecké studie naši intuici samozřejmě podporují.

Změny v mozku po dosažení orgasmu mají relaxační účinek. Hladina dopaminu klesne a hladina serotoninu vzroste. To je známka spokojeného a uvolněného těla. Znamená více psychické pohody, méně starostí a lepší prožívání současnosti.

Hormonální aktivita také podporuje klid a relaxaci. Hladiny stresových hormonů se sníží (u žen se mohou hladiny kortizolu různit). Hladina oxytocinu je zvýšena a může být udržována postkoitálním mazlením.

Největší vliv má prolaktin, který je mnohem výraznější u mužů. Ten má hlavní roli na schopnost rychle po orgasmu usnout.

To vše dělá ze sexuální aktivity ideální regenerační metodu pro ty, kteří vystavují své tělo zvýšené fyzické námaze.

Shrnutí

Studie neposkytují jednoznačné výsledky. Často je problém v tom, že studují toto citlivé téma v laboratorních podmínkách. Zkusíme to shrnout do několika bodů, které můžete při tréninku využít:

  1. Sex je velmi uvolňující a regenerační. Orgasmus po náročném tréninku je skvělým pomocníkem při regeneraci.
  2. Muži by se měli po sexu více mazlit. Pomůže vám to snížit hladinu kortizolu a zlepšit regeneraci. Navíc budete mít plusové body u své partnerky.
  3. Ženy by mohly těžit z orgasmu před, i po tréninku. Orgasmus před tréninkem vám pomůže trénovat lépe a orgasmus po tréninku vám pomůže s regenerací.
  4. Muži by mohli experimentovat s erotickou stimulací a sexuální abstinencí před tréninkem.
  5. Pro muže je sex po tréninku dobrou strategií jak zlepšit regeneraci a pomocníkem při odpočinku.
  6. Zatím neexistuje důkaz, že sex ovlivňuje sportovní výkony, ale to záleží na mnoha faktorech. Testujte různé strategie, které vám pomohou se dostat do optimálního rozpoložení před soutěží.
  7. Sexuální abstinence u mužů po 5-7 dní může zvyšovat hladinu testosteronu a zlepšovat sportovní výkonnost. Můžete vyzkoušet, jak by fungovalo například trénování přes týden a sex o víkendu.
  8. Vliv sexu na sportovní výkonnost
    5 (100%) 1 hlasů
    Sdilet

    redakce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *