Whole 30 – 4 hlavní hormony

Whole 30 – 4 hlavní hormony
18 Úno 2016

Hormony jsou chemické přenašeče, které jsou dopravovány krví. Jejich základní úlohou je udržování rovnováhy v těle. Když pozřete jídlo, tak se v těle spouští množství hormonálních reakcí. Kontrolují (nejen) využití a ukládání výživových látek. Mezi hlavní hormony související s potravou patří hlavně inzulín, leptin, glukagon a kortizol. Dnes opět nahlédneme do knihy Jídlo na prvním místě a podíváme se, jak tuto problematiku vysvětlují její autoři.

Inzulin, leptin, glukagon a kortizol fungují ve vzájemné rovnováze. Pokud máte některého moc nebo málo, tak můžete mít problémy.

Inzulin

Inzulin je důležitým anabolickým (stavebním) hormonem. Ovlivňuje prakticky všechny buňky v těle. Vytváří jej slinivka břišní. Stará se o distribuci živin do svalů, růst a opravu buněk, reprodukční funkce a zejména řídí hladinu cukru v krvi.  Podílí se také na posunu metabolismu od spalování cukrů ke spalování tuků a naopak.

Když sníme něco sladkého, tak buňky slinivky začnou produkovat více inzulinu, který dává buňkám signál, aby z krve odebíraly více cukru.

Pojmy se kterými se můžete setkat:

  • Inzulinová citlivost – zdravé buňky „poslouchají“, když jim inzulin řekne, aby odebraly určité množství cukru z krve.
  • Inzulinová resistence – Do buněk se vejde jen omezené množství energie. Když jsou plné, tak „neposlouchají“ signály inzulinu a cukr z krve neodebírají. Tělo ho tak začne produkovat více a způsobuje, že se buňky přecpávají. Přeplněné buňky vytvářejí volné radikály, které způsobují jejich poškození. Na to tělo reaguje imunitní reakcí, která se označuje jako systémový zánět.
  • Vznik cukrovky typu 2 – slinivka, která se snaží přizpůsobit inzulinové rezistenci, začne produkovat více inzulinu. Kvůli dlouhodobé hyperglykemii však začnou její buňky umírat a ztrácí schopnost produkovat dostatek inzulinu. V tu chvíli tělo ztrácí schopnost korigovat množství cukru v krvi a vzniká cukrovka 2. typu.

Po odebrání cukru z krve jej buňky využijí jako energii nebo si jej uloží do budoucna. Tělo si glukózu skladuje v podobě glykogenu. Ten se ukládá v játrech, odkud jde zpět přeměnit na glukózu a znovu ji uvolnit do krve. Další uložiště je přímo ve svalech. Svalový glykogen poskytuje svalům palivo a nelze jej uvolnit zpět do krve.

Sportování pomáhá zvýšit inulinovou citlivost.

Glykogenu se v nich dá skladovat jen omezené množství. Člověk je schopen ho v těle skladovat jen kolem 400g. Toto množství vystačí jako palivo zhruba na 90 minut intenzivní činnosti.

Přebytečný glykogen putuje do jater, kde je přeměněn na triglyceridy, které jsou posílány tukovým buňkám k uskladnění.

Pokud je v těle přebytek sacharidů, tak jsou přednostně využívány jako palivo a tuky se pálí jen minimálně.

80% vaší schopnosti spalovat nadbytečné tuky je ovlivněno tím, co jíte. Ostatních 20% závisí na fyzické aktivitě a genetických faktorech.

Leptin

obese fit

Leptin v těle reguluje nakládání s tuky. Je uvolňován tukovými buňkami a sděluje mozku, kolik tuku je v těle uloženo. Ten pak dává signály k obstarání potravy a fyzické aktivitě.

Pokud je leptinu málo, tak máte pocit hladu, zpomalí se vám metabolismus a začnete nabírat tělesný tuk.

Když jej máte dostatek, tak se váš pocit hladu sníží a budete mít více energie k fyzické aktivitě.

Leptinová rezistence – pokud jíte přílišné množství jídla (zejména sacharidů), tak se přednostně jako palivo používá glukóza z krve a tuky se ukládají. Když je v krvi mnoho glukózy a triglyceridů, tak mozek přestává vnímat signály leptinu, že tělo má tuků už dost. Leptinová rezistence vede k inzulinové rezistenci.

Vyšší hladina leptinu – pocit nasycení.

Glukagon

Glukagon je katabolický hormon, produkovaný slinivkou břišní. Má opačnou funkci než inzulin – zpřístupňuje energii z úložných buněk. Zajišťuje, aby bylo v krvi dostatek glukózy. Když jí je v krvi málo, tak dává tělu pokyn k přeměně glykogenu z jater na glukózu a ke štěpení tukových buněk. Energie z buněk se ale uvolní jen v případě, že v krvi není příliš mnoho inzulinu.

Když je v krvi příliš mnoho inzulinu, tak glukagon nemůže správně pracovat.

Pokud máte inzulinovou rezistenci, tak máte zvýšenou hladinu inzulinu ještě několik hodin po jídle. Tělo tak nemůže čerpat energii z tukových buněk.

3 pojmy, které se mohou plést:

  • Glukóza – krevní cukr
  • Glykogen – složitější cukr, ukládaný v játrech a svalech jako zásoba energie
  • Glukagon – hormon spouštějící přeměnu glykogenu z jater zpět na glukózu

Kortizol

Kortizol se nazývá stresový hormon. Je vylučován žlázami nadledvinek. Vylučuje se v případě tělesného nebo psychického stresu, nedostatku spánku, při dlouhotrvající intenzivní aktivitě a při nízké hladině glukózy v krvi.

Je důležitý pro správné fungování imunitního systému, krevní tlak, metabolismus soli a regulaci energie. Ráno nám jeho vysoká hladina pomáhá vstávat a nastartovat duševní a fyzickou aktivitu. S průběhem dne jeho hladina klesá. Večer nám jeho nízká hladina pomáhá relaxovat a usnout.

Kortizol také pomáhá glukagonu v řízení hladiny krevního cukru. Při nízké hladině cukru se uvolní kortizol, který dá pokyn k práci glukagonu.

Když jste ve stresu, tak se kortizol uvolňuje neustále. Dochází k poškození funkce štítné žlázy, což vede ke zpomalení metabolismu. Tuk se ukládá zejména do oblasti břicha a přispívá k metabolickému syndromu.

Metabolický syndrom – obezita, vysoký krevní tlak, inzulinová rezistence, hyperglykémie, vyšší hladina triglyceridů v krvi a nízká hladina HDL (dobrého) cholesterolu.

Proč dlouhodobě nefungují diety s omezováním kalorií?

vaha zena

Zvýšená hladina kortizolu (kvůli hladu s stresu) má za cíl ochránit tělesný tuk. Místo něj se začínají pálit svaly, což je přesně opačný účinek než by měla zdravá dieta mít. Navíc podněcuje ke zvýšení tělesné hmotnosti a jezení nezdravých jídel.

Závěr

Během dne se hladiny hormonů mění v reakci na jídlo, tělesnou aktivitu, stresové situace, spánek a další vlivy. Při zdravém životním stylu by měly fungovat v rovnováze.

Máte některé z těchto potíží?

  • Špatně se vám vstává
  • V noci se budíte
  • Nemáte energii nebo máte velké výkyvy energie, podrážděnost
  • Přibíráte tuky
  • Vysoký tlak
  • Cukrovka

Velkou roli v tom hraje potrava. Možná se budete divit, ale tyto potíže jsou snadno zlepšit změnou svého jídelníčku. Můžete naučit své tělo opět pálit tuky. Kniha Jídlo na prvním místě vás provede celým procesem přeměny jídelníčku, což bude mít za následek zlepšení těchto potíží.

Whole 30 – 4 hlavní hormony
Ohodnoťte článek
Sdilet

redakce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *